پاسخ به سوالات دارویی شما (۱۶)

در تاریخ 26 اردیبهشت ماه 1393 نشر در سایت مادربانو

پاسخ از: معصومه کریمی گامیشان

 

پرسش: با سلام جوانی ۳۴ ساله هستم که از دوران کودکی مشکلات فکری داشتم وچند سالی است زیر نظر روانپزشک قرص ریسپریدون ۳ میلیگرمی مصرف می کنم ولی تا به حال نتیجه نداشته است و گاهی اوقات دچار نفخ معده ودل درد نیز دارم حالا به نظر شما دارو را ادامه بدهم؟

پاسخ: سلام، تغییر دارو و جایگزینی دارو تنها بر اساس نظر پزشک معالجتان امکان پذیر است نه با نظر بنده و امثال بنده. البته ممکن است به علت ایجاد تحمل به دارو با گذشت زمان، بدن نسبت به دارو مقاوم شده باشد و نیاز به افزایش دوز دارو و یا در مراحل بعد جایگزینی داروست که هر دو حالت با نظر پزشک قابل انجام و ممکن است چرا که پزشک معالجتان از شرایط روحی و جسمی شما و نیز پیشینه ی سلامت شما به خوبی آگاه است.

در خصوص دو عارضه ای که نام بردید باید گفت ممکن است از عوارض جانبی مصرف داروی ریسپریدون باشند. با این حال به دلیل عدم آگاهی از شرایط جسمیتان و نیز داروهایی که مصرف می کنید و یا سبک زندگیتان، نمی توان به طور قطع اظهار نظر کرد.

 ………………………………….

پرسش: سلام .پسرم ۲ ماهه دیگه ۶ سالش تموم میشه .از ۳ سالگی ریسپریدون را دادم البته طبق دستور پزشک.اما پزشک معالجش قرص فلوکسیتین ۱۰ رو هم تجویز کردند که بعد از ناهار مصرف بشه.سوالم اینه این ۲ تا دارو تداخل با هم ندارن؟دکتر پسرم گفتند که از دو ماه دیگه هم خوردن ریتالین رو هم باید شروع کنم.خیلی نگرانم از اینکه پسرم در این سن باید این همه دارو مصرف کنه.

پاسخ: سلام، بله بین این دو دارو تداخل دارویی از نوع متوسط وجود دارد بدین معنی که داروی فلوکستین باعث افزایش غلظت خونی ریسپریدون شده و ممکن است اثر و نیز عوارض جانبی بیشتری از داروی ریسپریدون دیده شود. در این مورد بهتر است با نظر پزشک معالج پسرتان دوز داروی ریسپریدون تعدیل شود. به هرحال باید به پزشک معالج کودکتان اعتماد کنید و با صبوری و همکاری اجازه دهید پروسه ی درمان پسرتان کامل شود.

/ 0 نظر / 27 بازدید