می نویسم تا به یاد داشته باشم..

مطالبی را که پیش تر تهیه کرده بودم، در این جا گرد آورده ام..

چگونه حافظه ام را تقویت کنم؟

در تاریخ 20 مرداد 1392 نشر در سایت مادر بانو

ترجمه: معصومه کریمی گامیشان

مغز انسان حتی با افزایش سن، دارای توانایی های شگفت انگیزِ انطباق و حتی تغییر است. از لحاظ علمی این توانایی با عنوان neuroplasticity  شناخته شده است.  درصورت وجود محرک های مناسب، واکنشِ مغز به صورت ایجاد مسیرهای عصبی جدید، تغییر ارتباطات بین نورونی موجود، و سازگاری با شرایط جدید، نمود پیدا می کند. این توانایی های باور نکردنیِ مغز در تغییر شکل خود، در هنگام حفظ و یادگیری نیز قابل توجه است. با رعایت این موارد از روند سریع پیر شدن مغز جلوگیری نموده و به افزایش قدرت حافظه و یادگیری خود کمک کنید.

neurons51

در خواب و ورزش کم نگذارید:

پرورش حافظه ی شما منوط به رعایت و حفظ رژیم غذایی سالم و داشتن خواب کافی است. ورزش سبب افزایش اکسیژن رسانی به مغز شده و خطر ایجاد اختلالاتی نظیر دیابت و بیماری های قلبی عروقی که از علل کاهش حافظه می باشند را کاهش می دهد و نهایتاً از سلول های مغزی محافظت می کند.

کم خوابی سبب می شود مغز نتواند از ظرفیت کامل خود بهره ببرد و نتیجه، اختلال در قدرت خلاقیت، توانایی حل مسئله و مهارت های تفکر انتقادی است. تحقیقات نشان می دهد عمیق ترین مرحله ی خواب، کلید تثبیت محفوظات است.

برای تفریح و دوستانتان وقت بگذارید:

انسان موجودی است بسیار اجتماعی. درواقع وجود رابطه با آنان که دوستشان دارید و از بودنشان لذت می برید، نه تنها جهت حفظ سلامت روانی لازم است بلکه یک محرک مغزی بوده و بهترین ورزش برای مغز است. این ارتباط در پایین ترین سطح در حد مکالمات تلفنی نیز می تواند مفید باشد.

“خنده بر هر درد بی درمان دواست” واقعیتی است که نباید از آن غافل شد. بر خلاف عکس العمل های  احساسی و عاطفی که محدود به مناطق خاصی از مغزاست، خنده مناطق متعددی از مغز را درگیر می کند.  دانیل گلمنِ روانشناس در کتاب “هوش هیجانی” خود می گوید: “به نظر می رسد خنده به مردم کمک می کند تا گسترده تر بیندیشند و با دیگران تعامل داشته باشند.”

با استرس خداحافظی کنید:

استرس بدترین دشمن مغز است. استرس های مزمن و طولانی مدت سبب تخریب سلول های مغزی و آسیب به بخش hippocampus مغز (حفظ وقایع تازه و رجوع دوباره به وقایع قدیمی در این ناحیه اتفاق می افتد) می شود.

تغذیه سالم را فراموش نکنید:

Omega-3 ها را در برنامه غذایی تان بگنجانید. ماهی ( به خصوص ماهی های آب های سرد) غنی ترین منبع و گردو، روغن دانه کتان، لوبیا قرمز، اسفناج، کلم بروکلی و سویا نیز دارای مقادیر بالایی از این  دسته از مواد می باشند. از مصرف غذاهای پرکالری و چربی هایی با اسید چرب اشباع بالا بپرهیزید. با میوه و سبزیجات دوست شوید. چای سبز بنوشید. از مزایای نوشیدن چای سبز، افزایش حافظه و آهسته شدن روند پیری مغز می باشد.

منبع:    www.helpguide.org

   + معصومه کریمی گامیشان ; ٤:٢٩ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٢
comment نظرات ()